AistiSiimes ja Kaiao

20.08.2025

Miksi todella viihtyisät tilat ovat niin harvinaisia?


Aistiystävällisyys lisää hyvinvointia ja vähentää kuormitusta

Ympäristöjen aistikuormittavuus vaikuttaa meihin kaikkiin. Silti se on teema, johon on vasta hiljattain herätty. Perinteisesti haitallisiksi on tunnistettu vain tilat ja tilanteet, joiden aistikuormitus tuottaa mitattavaa terveyshaittaa ja turvallisuusriskejä, kuten tilat, joissa kärsitään melusta tai häikäisystä, tai joissa epäjärjestys vaikeuttaa tarpeellisten tavaroiden löytämistä. 

Paljon tavallisempia ovat kuitenkin sellaiset hälyisät tilat, joissa erilaisia aistikuormituksen lähteitä on paljon, mutta mikään niistä ei ole niin voimakas, että tuottaisi suoranaista vaaraa. Epämääräisempi kuormitus, työtehon lasku ja epäviihtyisyyden kokemukset on tavattu ohittaa silloinkin, kun ne ovat selkeitä ja monien havaittavissa. Aistikuormitus mielletään jonkinlaiseksi luonnonvoimaksi, jota on vain koitettava sietää.

Osalle meistä aistikuormitus on kuitenkin niin iso ongelma, että kyse on suoranaisesta esteellisyydestä. Väestöstä n. 15-20% on aistiherkkiä. Yksittäisten aistien herkkyydet ovat vielä tätäkin tavallisempia. Aistiherkille kuormituksenlähteet eivät ole vain epämukavuuden lähteitä vaan konkreettisia esteitä, jotka vaikeuttavat tilojen käyttämistä huomattavasti tai jopa tekevät siitä täysin mahdotonta. Heille sinnittely ei ole vaihtoehto.

On helppoa kehottaa ihmisiä vain pysymään pois ylikuormittavista ympäristöistä. Rakentavaa se ei kuitenkaan ole. "Opetelkaa sietämään tai menkää pois"-mentaliteetti ohittaa myös sen, että vaikka aistikuormittavat tilat ovat aivan mahdottomia paikkoja "vain" merkittävän kokoiselle vähemmistölle, ne eivät ole hyvinvointia ja tuottavuutta edistäviä ympäristöjä juuri kenellekään. Sinnittelyyn kuluva energia ja huomio ovat aina jostain pois. Asiakkaan asemassa olevien on puolestaan usein helppo ratkaista epäviihtyisien tai aistiesteellisten tilojen ongelma pysyttelemällä niistä pois. Tästä ei suinkaan pidä päätellä, etteivätkö he kuuluisi kohderyhmään tai olisi ihmisiä, joita itse tuotteet ja palvelut eivät kiinnosta. Puhumme maksukykyisistä ja -haluisista kuluttajista, joille toimija ei yksinkertaisesti ole saavutettava, syistä jotka olisi helppo korjata. Aistiystävällisyys houkuttelee asiakkaita!

Tilan aistiystävällisyys kääntyykin esteettömyyden lisäksi sujuvasti hyvinvoinniksi, työtehoksi ja asiakastyytyväisyydeksi. Yleensä aistiesteiden korjaaminen on vieläpä halpaa tai helppoa. Suurin vaikeus on ongelmakohtien tunnistamisessa. Siihen tarvitaan sekä aistiherkkä havaintokapasiteetti että harjaantumista. Kun esteet on tunnistettu, vaikuttavien täsmäratkaisujen löytäminenkin tulee mahdolliseksi.

Yhdistimme voimamme

AistiSiimes ja Kaiao ovat yhdistäneet voimansa toteuttaakseen asiakkaille entistä aistiystävällisempiä työtiloja. Yhteistyössämme Kaiaon kartoitus- ja aistiherkkyysosaaminen yhdistyvät AistiSiimeksen sisustusratkaisuihin, tuottaen asiakkaillemme entistä monipuolisempia ja vaikuttavampia ratkaisuja.

Saara Reiman, Konsulttitoimisto Kaiao

Ota yhteyttä ja kysy lisää: